Isnin, 29 Jun 2009

selamat datang rejab........

Dicatat oleh fahamianna di 10:48 PG 4 ulasan
selamat datang rejab..ahlan wasahlan..
belum terlambat kak ucapkan hepi belated besday buat adik mohd sufian yg lahir 17.6 baru ni..salam yaumul milad gud luck ...semoge berjaye dunia akhirat..jadi anak yg soleh..nanti balik kegi kak belanje..belanje megi dohla hehehe..
salam yaumul milad jgk buat yg 'teristimewa' pd 1 rejab 1404hj...semoge dapat capai cita2 dan impian yg diinginkan...i.allah..yg ni nak hadiah pe??emm..belanje sayer rfc bulehkan??hehehe..bukan nk bagi hadiah tapi nak mntak ajer..hehe..

Rejab itu adalah bulan ALLAH swt, maka:”
1. Barang siapa yang berpuasa 1 hari dalam bulan ini dengan ikhlas, maka
pasti iamendapat keredhaan yang besar dari ALLAH swt

2. Dan barang siapa berpuasa pada tanggal 27 Rejab /Isra Mi'raj (Isnin,
20 Julai 2009) akan mendapat pahala seperti 5 tahun berpuasa

3. Barang siapa yang berpuasa 2 hari di bulan Rejab akan mendapat
kemuliaan di sisi ALLAH swt


4. Barang siapa yang berpuasa 3 hari yaitu pada tanggal 1, 2, dan 3 Rejab
(24, 25, 26 Jun 2009) maka ALLAH swt akan memberikan pahala seperti 900
tahun berpuasa dan menyelamatkannya dari bahaya dunia dan seksa akhirat


5. Barang siapa berpuasa 5 hari dalam bulan ini, insyaallah permintaannya
akan dimakbulkan Allah swt..InsyaAllah


6. Barang siapa berpuasa 7 hari dalam bulan ini, maka ditutupkan 7 pintu
neraka Jahanam dan barang siapa berpuasa delapan hari maka akan dibukakan
8 pintu syurga


7. Barang siapa berpuasa 15 hari dalam bulan ini, maka ALLAH swt akan
mengampuni dosa-dosanya yang telah lalu dan menggantikan kesemua
kejahatannya dengan kebaikan, dan barang siapa yang menambah (hari-hari
puasa) maka ALLAH swt akan menambahkan pahalanya."



Sabda Rasulullah saw lagi :"Pada malam Mi'raj, saya melihat sebuah sungai
yang airnya lebih manis dari madu, lebih sejuk dari air batu dan lebih
harum dari minyak wan gi, lalu saya bertanya pada Jibril as "Wahai Jibril
untuk siapakah sungai ini?"


Maka berkata Jibrilb as "Ya Muhammad sungai ini adalah untuk orang yang
membaca selawat untuk engkau dibulan Rejab ini."


Dalam sebuah riwayat Tsauban bercerita :"Ketika kami berjalan
bersama-sama Rasulullah saw ke sebuah kubur, lalu Rasulullah saw berhenti
dan beliau menangis dengan amat sedih, kemudian beliau berdoa kepada
ALLAH swt. Lalu saya bertanya kepada beliau "Ya Rasulullah, mengapakah
engkau menangis?" Lalu beliau bersabda "Wahai Tsauban, mereka itu sedang
diseksa dalam kuburnya dan saya berdoa kepada ALLAH swt, lalu ALLAH swt
meringankan atas mereka."


Sabda beliau lagi "Wahai Tsauban, kalaulah sekiranya mereka ini mahu
berpuasa satu hari dan beribadah satu malam saja di bulan Rejab nescaya
mereka tidak akan disiksa di dalam kubur." Tsauban bertanya "Ya
Rasulullah, apakah hanya berpuasa satu hari dan beribadah satu malam
dalam bulan Rejab sudah dapat mengelakkan dari seksa kubur?"


Sabda beliau "Wahai Tsauban, demi ALLAH Zat yang telah mengutus saya
sebagai nabi, tiada seorang muslim lelaki dan perempuan yang berpuasa
satu hari dan mengerjakan so lat malam sekali dalam bulan Rejab dengan
niat karena ALLAH swt, kecuali ALLAH swt mencatatkan baginya seperti
berpuasa satu tahun dan mengerjakan so lat malam satu tahun."

bazar hari terakhir....

Dicatat oleh fahamianna di 12:53 PG 1 ulasan
hari ni hari ketiga bazar seri iman berlangsung..i.allah malam ni adalah malam terakhir..penat tapi seronok jugak..sian abi wajdi n da geng bertungkus lumus melayan pelanggan meehun sup n mee seafood yang sedap..hehehe..

Ahad, 28 Jun 2009

wajdi nak jadi hafiz bile besor kegi..ameennn..

Dicatat oleh fahamianna di 1:06 PTG 2 ulasan





Jumaat, 26 Jun 2009

9 sebab hati tidak bahagia

Dicatat oleh fahamianna di 10:29 PG 2 ulasan
Antara mazmummah utama yang menghilangkan bahagia di hati ialah :

1. Pemarah paling mudah dikesan atau dilihat dan paling banyak di dalam diri manusia. Orang seperti ini jarang mendapat kawan dan hati tentunya tidak tenang.

2 . Pendendam tersembunyi iaitu ibarat mengumpul lahar di dalam dada. Orang seperti ini sentiasa mencari-cari peluang untuk membalas dendam hatta secara yang kecil-kecil sekalipun seperti sakitkan hati atau tempelak orang yang didendami itu. Sebab itu orang pendendam mudah kena sakit jantung.

3. Hasad dengki - amalanya hangus akibat hasad dengkinya itu kerana ia memiliki sifat ketuhanan.

4. Bakhil - sentiasa merasakan orang lain menginginkan harta, kesenangan, pangkat dll. dari dirinya. Contohnya sentiasa berdalih mengatakan ia tiada duit. (rezeki yang diberi oleh Allah elok dikongsi bersama..-derma) Allah lebih sayang orang yang fasiq tetapi pemurah tetapi benci orang yang abid tetapi bakhil. Kerana walaupun fasiq, pemurahnya itu tetap memberi manfaat pada orang lain kerana kadangkala rezeki itu Allah beri melalui maknusia

5. Tamak orang yang tidak puas dengan yang sedikit nescaya tidak akan puas dengan yang banyak kerana dunia ini ibarat meminum air laut...walau berapa banyak yg diminum tetap tak abis jugak...lagipun org tamak selalu rugi.. ** Ingat ! yang dikatakan harta atau rezeki kita bila ia dipakai atau digunakan oleh kita. Selagi tidak diguna iaitu disimpan, itu belum boleh dikatakan rezeki kita. (mungkin ada hak orang lain di situ) Biarlah rezeki itu sedikit tetapi mendapat keberkatan iaitu dapat dimanfaatkan.

6. Tidak sabar andainya perkara yang kecil pun tidak boleh bersabar apatah lagi hal-hal yang lebih besar. (oleh itu banyak2kanlah bersabar bila hadapi dugaan..cthnyer time keja banyak..tetap maintain vogue walau keja bertimbun atas meja..heh..heh..)

7. Ego - ibu segala mazmummah jadi ia membuatkan seseorang paling tidak tenang. Orang yang memiliki sifat ini pantang tercabar dari sudut zahir mahupun batin.

8. Riak terseksa sendiri kerana sentiasa tercari-cari peluang untuk dipuji. Sentiasa berlakun-lakun di depan orang. Jika ia dipuji, ia akan menambah amalnya tetapi jika dikeji, ia akan mengurangkan amalnya. -Allah marah kalau kita riak..takabbur dgn aper yg kita ada..

9. Cinta dunia - tidak dapat menderita, ...dapat pun menderita kerana bila sudah dapat susah pula menjaganya.. Berhartalah tidak mengapa tetapi kawal hati jangan diletakkan pada harta itu. biler mati cuma bawa amalan dan doa anak yg soleh/solehah... Cinta dunia merupakan "neraka dunia" kerana dunia itu "panas" akibat ia merupakan barang buruan dan rebutan. Jadi letakkanlah akhirat itu di hati dan dunia itu di tangan supaya dunia itu senang dibahagi-bahagi dan akhirat dibawa mati.

Selasa, 9 Jun 2009

xder idea.............

Dicatat oleh fahamianna di 9:45 PTG 2 ulasan
alhamdulillah...imtihan suda pon berlalu..cangne ni..doa n tawakkal ajer..musm cuti kuliah pon bermule..macam2 ragamlah waktu ni..ader yg sibuk nk balik mesia pon ader..huhu termasuklah diri ini...ngade2..org nk balik aku pon nak balik..ader sape2 dok nk sponser tiket dok ni??cepatttt...nok balik ni..ishh napok gaye kene cari dato' sorang ni..nok balik tiap2 hari pon xpe..huhu..beranganlah kamu..xmboh2..kakcik kate klu nok dato' kene bersedia nk jd no 2..nauzubillah..xmbohhhh....jgn ader sesiapa terase eh...hehehe..saje ajer...nok balikkkkkkkk...ishh bestnye klulah aku jd pencetak duit..fuhh..xdpt bayangkan..leha ..wani...jom balikkk..leha kate mesir doh xselamat utk dirinyer..ahaks...kununler tu...macam2 alasanlah kamu yer..sbnarnye xdop idea nk update blog ni..doh lame membeku ke sini..sibuk pekse..he3 alasan...kawan2 doakan kejayaan bersame yer..kejayaan dunia n akhirat...

Sabtu, 30 Mei 2009

lagi jalan2 di tahrir @grand hotel..&si wajdi..

Dicatat oleh fahamianna di 4:35 PG 2 ulasan


kene kurung dalam bakul..nasiblah kamu wajdi..
anda mau kenal siapakah die???cube teke..hehehe
nampak itu si budak kecil dlm cermin..




wajdi yang aktif....



Rabu, 27 Mei 2009

candid..

Dicatat oleh fahamianna di 4:39 PG 1 ulasan








Selasa, 19 Mei 2009

air mata itu.................

Dicatat oleh fahamianna di 10:35 PG 0 ulasan
Kata Ibnu Qayyim - 10 Jenis Tangisan


1) Menangis kerana kasih sayang & kelembutan hati.


2) Menangis kerana rasa takut.


3) Menangis kerana cinta.


4) Menangis kerana gembira.


5) Menangis kerana menghadapi penderitaan.


6) Menangis kerana terlalu sedih.


7) Menangis kerana terasa hina dan lemah.


8)Menangis untuk mendapat belas kasihan orang.


9) Menangis kerana mengikut-ikut orang menangis.


10) Menangis orang munafik - pura-pura menangis.



"..dan bahawasanya DIA lah yang menjadikan orang tertawa dan menangis." (An Najm : 43)



Jadi, Allah lah yang menciptakan ketawa dan tangis, serta menciptakan sebab tercetusnya. Banyak air mata telah mengalir di dunia ini. Sumber nya dari mata mengalir ke pipi terus jatuh ke bumi. Mata itu kecil namun ia tidak pernah kering ia berlaku setiap hari tanpa putus-putus. Seperti sungai yang mengalir ke laut tidak pernah berhenti..



Tangis tercela atau terpuji ?? Ada tangisan yang sangat di cela contohnya meratapi mayat dengan meraung dan memukul-mukul dada atau merobek-robek pakaian.
Ada pula tangisan sangat-sangat di puji dan di tuntut iaitu tangisan kerana menginsafi dosa-dosa yang silam atau tangis kerana takut akan azab dan siksa Allah.
Tangisan dapat memadamkan api Neraka





"Rasulullah saw bersabda : Tidaklah mata seseorang menitiskan air mata kecuali Allah akan mengharamkan tubuhnya dari api neraka. Dan apabila air matanya mengalir ke pipi maka wajahnya tidak akan terkotori oleh debu kehinaan, apabila seorang daripada suatu kaum menangis, maka kaum itu akan di rahmati. Tidaklah ada sesuatupun yang tak mempunyai kadar dan balasan kecuali air mata. Sesungguhnya air mata dapat memadamkan lautan api neraka."



Nabi Adam a.s menangis selama 300 tahun tanpa mendongak ke langit tersangat takut dan hibanya terhadap dosa yang telah ia lakukan.Dia bersujud di atas gunung dan air matanya mengalir di jurang Serandip. Dari air matanya itulah Allah telah menumbuhkan pohon kayu manis dan pohon bunga cengkih.Beberapa ekor burung telah meminum akan air mata Adam lalu berkata, "Manis sungguh air ini." Nabi Adam terdengar lalu menyangka burung itu mempersendakannya lalu ia memperhebatkan tangisannya.
Lalu Allah mendengar dan menerima taubat Adam dan mewahyukan, "Hai Adam sesungguhnya belum Aku pernah menciptakan air lebih lazat daripada air mata taubat mu!."



Air mata yang tiada di tuntut.



Junjungan Mulia bersabda "Ada 2 mata yang tak tersentuh api neraka, mata yang menangis di waktu malam hari kerana takut kepada Allah swt dan 2 mata yang menjaga pasukan fi sabillah di waktu malam."
"Di antara 7 golongan manusia yang akan mendapat naungan Allah di hari qiamat"??seseorang yang berzikir bersendirian lalu mengenang tentang kebesaran Allah swt lalu bercucuran air matanya."
"Jika tubuh seseorang hamba gementar kerana takut kepada Allah, maka berguguran lah dosa-dosanya bak gugurnya dedaunan dari pepohonan kering."



Berkata Salman Al Faarisi r.a . "Aku di buat menangis atas 3 perkara jua :


1) Berpisah dengan Rasulullah saw dan para sahabat-sahabat.


2) Ketakutan seorang yang perkasa tatkala melihat malaikat Israil datang mencabut nyawanya. 3) Aku tidak tahu samada aku akan di perintahkan untuk ke syurga atau neraka.



Air mata tanda rahmat Tuhan.


Rasulullah saw bersabda : Jagalah mayat ketika kematiannya & perhatikanlah 3 perkara.


1) Apabila dahi nya berpeluh.


2) Airmatanya berlinang.


3) Hidungnya keluar cecair seperti hingus.
kerana hal hal tersebut menandakan rahmat Allah swt untuk si mayat. (riwayat dari Salman al Faarisi)



Sucikanlah 4 hal dengan 4 perkara : "Wajahmu dengan linangan air mata keinsafan, Lidahmu basah dengan berzikir kepada Penciptamu, Hatimu takut dan gementar kepada kehebatan Rabbmu, dan dosa-dosa yang silam di sulami dengan taubat kepada Dzat yang Memiliki mu."

fahamianna~~~aku menangis sebab ape???hehehe...menangis tidak bererti meratapi kesedihan..ketawa tidak beerti gembira..senyuman tidak bererti sentiasa tenang..jadi menangislah kerana takutkan Allah dan menangislah jika dengan menangis membuat dirimu terasa tenang..

Dicatat oleh fahamianna di 8:18 PG 1 ulasan

PERASAN ATAU TIDAK






Perkara yang anda tak perasan atau saja tak perperasaan.......
1. Sekurang-kurangnya ada 5 orang dalam dunia ini menyayangi anda dan sanggup mati kerana anda..
2. Sekurang-kurangnya ada 15 orang dalam dunia ini menyayangi anda dalam beberapa cara.
3. Sebab utama seseorang membenci anda adalah kerana dia ingin menjadi seperti anda.
4. Senyuman daripada anda boleh membawa kebahagiaan kepada seseorang walaupun dia tidak menyukai anda..
5.. Setiap malam ada seseorang mengingati anda sebelum dia tidur.
6. Anda amat bermakna dalam hidup seseorang.
7. Kalau bukan kerana anda, seseorang itu tidak akan hidup bahagia.
8. Anda seorang yang istimewa dan unik.
9. Seseorang yang anda tidak ketahui menyayangi anda.
10. Apabila anda membuat kesilapan yang sangat besar, ada hikmah disebaliknya.
11. Sekiranya anda merasakan anda dipinggirkan, fikirlah semula; mungkin
anda yang meminggirkan mereka.
12. Apabila anda terfikir anda tidak mempunyai peluang untuk mendapatkan
sesuatu yang anda ingini, mungkin anda tidak akan memperolehinya, tetapi
sekiranya anda percaya pada diri sendiri lambat-laun anda akan memperolehinya.
13. Kenangilah segala pujian yang anda terima. Lupakan segala maki hamun,
caci & cela.
14. Jangan takut untuk meluahkan perasaan anda; anda akan merasa senang bila seseorang mengetahuinya.
15. Sekiranya anda mempunyai sahabat baik, ambillah masa untuk memberitahunya yang dia adalah yang terbaik. Seminit Hanya seminit diperlukan untuk mendapat sahabat baik, sejam untuk menghargainya, sehari untuk menyayanginya, tapi sepanjang hidup untuk melupakannya.

"Kecantikan seorang wanita bukanlah dari pakaian yang dikenakannya, susuk
yang ia tampilkan, atau bagaimana ia menyisir rambutnya.Kecantikan seorang
wanita harus dilihat dari matanya, kerana itulah pintu hatinya, tempat
dimana cinta itu ada."

Isnin, 18 Mei 2009

bala dari Allah???

Dicatat oleh fahamianna di 9:45 PG 0 ulasan
  • Arab Saudi henti sementara visa umrah kepada rakyat Malaysia
  • Mufti Besar Mesir syor tunda ibadah haji tahun ini

    PUTRAJAYA: Semua 101 penumpang dan lima anak kapal pesawat AirAsia AK5358 dari Terminal Penerbangan Tambang Murah (LCCT) Sepang ke Pulau Pinang pada 13 Mei lalu yang turut dinaiki mangsa kedua Influenza A (H1N1) di negara ini, akan dikuarantin di rumah selama tujuh hari.
  • Turut dikuarantin semua ahli keluarga dan sesiapa yang pernah berurusan secara langsung dengan mereka selepas menaiki penerbangan berkenaan, yang berlepas pada jam 11 pagi.

    Timbalan Ketua Pengarah Kesihatan (Kesihatan Awam), Datuk Dr Ramlee Rahmat, berkata pihaknya sudah mengarahkan semua Jabatan Kesihatan Negeri mengesan penumpang terbabit supaya langkah kuarantin dapat dilaksanakan, termasuk terhadap ahli keluarga mereka.

    "Pada masa sama, kita meminta semua penumpang yang menaiki pesawat itu menghubungi mana-mana hospital dan klinik kerajaan atau talian 03-88810200/10300 serta mematuhi arahan pihak berkuasa," katanya pada sidang media di sini, semalam.

    Mangsa kedua yang disahkan positif Influenza A itu ialah seorang pelajar perempuan yang juga rakan kepada pelajar lelaki yang disahkan mangsa pertama virus H1N1 di negara ini, yang kini dirawat di Hospital Sungai Buloh (HSB).

    Kedua-duanya mangsa dilaporkan menaiki pesawat Penerbangan Malaysia (MAS) MH091 dari Newark, Amerika Syarikat bersama dua rakan lain, namun mereka didapati tidak dijangkiti virus berkenaan. Selepas tiba pada 13 Mei lalu, mangsa kedua itu menaiki pesawat AirAsia ke Pulau Pinang.

    Dr Ramlee berkata, keadaan mangsa pertama yang kini dirawat di HSB dan mangsa kedua yang mendapat rawatan di Hospital Pulau Pinang (HPP) adalah stabil, tetapi mereka hanya akan dibenarkan keluar dari hospital selepas disahkan sembuh.

    "Mangsa pertama tidak batuk atau sakit tekak dan hanya mengalami sedikit demam, manakala mangsa kedua pula tidak mengalami demam atau sebarang tanda-tanda lain. Keluarga mereka yang sedang menjalani perintah kuarantin di rumah juga dilaporkan berada dalam sihat," katanya.

    Sementara itu, akhbar Arab News semalam melaporkan seorang pegawai yang menguruskan jemaah umrah di Arab Saudi memberitahu, visa mengerjakan umrah tidak akan dikeluarkan kepada rakyat Malaysia dan Mesir sebagai langkah berjaga-jaga membendung H1N1.

    "Larangan terhadap jemaah dari negara di mana kes H1N1 disahkan, menyebabkan penurunan mendadak jumlah jemaah yang tiba sejak beberapa hari kebelakangan ini," kata laporan itu yang memetik kenyataan Pengarah Komputer di Tasheel United Company, Mahmoud Abul Majd.

    Beliau berkata, hanya 3,000 jemaah tiba semalam, berbanding 10,000 jemaah setiap hari sebelum ini. Kementerian Haji Arab Saudi mengeluarkan lebih 1.6 juta visa umrah musim ini yang bermula 14 Januari lalu dan daripada jumlah itu, 1.3 juta jemaah sudah tiba.

    Dalam perkembangan berkaitan, Mufti Besar Mesir, Sheikh Ali Jumua, pula menyarankan ulama di semua negara Islam mengeluarkan fatwa bersama bagi menangguhkan ibadah haji tahun ini bagi mengelak virus H1N1 boleh tersebar di Tanah Suci.

    "Fatwa itu wajar dikeluarkan semua cendekiawan dan pakar undang-undang dunia Islam yang diiktiraf. Mereka patut menggunakan laporan Kementerian Kesihatan, Alam Sekitar dan Pertanian sebagai asas fatwa itu.

    "Tindakan melindungi keselamatan dan nyawa serta menyekat penyebaran penyakit berjangkit adalah antara matlamat utama dalam undang-undang Islam," katanya dalam temu bual dengan media al-Masry Al-Youm di Kaherah, semalam.

    Sehingga semalam, Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) melaporkan kes H1N1 terhadap manusia meningkat kepada 8,480 di 39 negara, termasuk 72 kematian dengan angka tertinggi dicatat di Amerika Syarikat (4,714 kes, empat maut) dan Mexico (2,895 kes, 66 maut).

    Dua lagi negara bagi yang mencatat kes pertama mangsa positif H1N1 semalam ialah Turki dan India.

    Dalam wawancara dengan Perbadanan Penyiaran Britain (BBC), penasihat Jumua, Dr Ibrahim Negm, berkata mufti itu juga menyokong pandangan Imam Masjid al-Azhar, Sheikh Mohammed Tantawi supaya ibadah haji tidak diadakan tahun ini jika WHO mengisytiharkan H1N1 menjadi pandemik tahap keenam.

  • Ahad, 17 Mei 2009

    memusuhi ulama bererti memusuhi allah

    Dicatat oleh fahamianna di 11:18 PG 0 ulasan

    Orang yang bermusuh dengan para ulama adalah bermusuh juga dengan Allah SWT. Apabila seseorang itu berseteru dengan orang yang menjalankan kerja-kerja menegakkan hukum Allah SWT, maka itulah maknanya orang itu bermusuh dengan Allah.

    Firman-Nya menerusi ayat 98 surah al-Baqarah yang bermaksud: "Sesiapa memusuhi Allah (dengan mengingkari segala petunjuk dan perintah-Nya) dan memusuhi Malaikat-malaikat-Nya dan Rasuk-rasul-Nya, khasnya malaikat Jibrail dan Mikail, (maka ia akan diseksa oleh Allah) kerana Sesungguhnya Allah adalah musuh bagi orang-orang kafir."

    Ayat ini terang dan jelas menunjukkan bahawa orang yang menentang Allah, ulama-ulama Islam yang membawa ajaran Islam yang sebenarnya adalah kafir di sisi Allah SWT.

    Oleh kerana itulah mengikut apa yang disebut di dalam kitab-kitab yang membahaskan tentang masalah akidah, antara perkara yang membolehkan seseorang itu menjadi kufur ialah bermusuh dengan Allah atau bermusuh dengan wali-wali Allah atau bermusuh dengan orang yang menyebarkan ajaran Allah di atas muka bumi ini. Bermusuh dengan mereka semata-mata merana mereka mahu menegakkan amaran keras, bahawa sesungguhnya Allah bermusuh dengan orang-orang kafir.

    Ini bermaksud barang siapa yang bermusuh dengan Allah, bermusuh dengan para pemimpin yang menyebarkan ajaran-ajaran-Nya, bermusuh dengan Rasul-rasul Allah, Jibrail dan malaikat Mikail serta malaikat yang lain adalah kafir kerana amarah Allah di dalam ayat tersebut.

    Oleh kerana itu, kamu hendaklah sedar dan faham bahawa apabila kamu berseteru dengan Allah SWT dan menentang-Nya, maka mereka juga akan ditentang.Kita minta berlinding dengan Allah SWT daripada yang demikian itu, agar Allah SWT menjadikan kita ini termasuk di kalangan pengikut agama-Nya, di kalangan 'Jundullah' (tentera-tentera Allah) dan Allah Taala jadikan kita ini, pemimpin-pemimpin yang menjalankan ajaran-Nya serta menegakkan hukum-Nya bukan pemimpin yang mahu mencari keredhaan manusia semata-mata, tetapi mencari keredhaan Allah SWT.

    Firman Allah Taala yang bermaksud : "Dan sesungguhnya Kami telah menurunkan kepadamu (Wahai Muhammad) ayat-ayat keterangan yang jelas nyata (al-Quran), dan tidak ada yang akan mengingkarinya melainkan orang-orang yang fasik.

    "Patutukah (Mereka ingkarkan ayat-ayat keterangan itu) dan patutkah tiap-tiap kali mereka mengikat perjanjian setia, dibuang dan dicabuli oleh segolongan dari mereka? bahkan kebanyakan mereka tidak beriman.

    "Dan apabila datang kepada mereka seorang Rasul dari sisi Allah (Nabi Muhammad s.a.w), yang menegaskan apa yang ada pada mereka, sebahagian dari orang-orang yang telah diberikan Kitab itu melemparkan Kitab Allah ke belakang mereka, seolah-olah mereka tidak mengetahui (kebenarannya)."

    Ayat-ayat yang dibaca sebagaimana maksudnya yang tersebut dalam siri yang lalu, masih lagi menceritakan tentang perangai orang-orang Yahudi Bani Israil di zaman Nabi Muhammad s.a.w. Mengikut kaedah ilmu tafsir, iktibar atau pengajaran itu diambil daripada lafaz yang umum bukan dari sebab-sebabnya yang khusus.

    Iktibar dari sikap degil Bani Israil

    Oleh itu, ayat-ayat ini hendaklah diambil iktibar oleh setiap orang Islam khususnya dan mereka umumnya agar mereka tidak berperangai seperti Yahudi dan inilah tujuannya. Memang orang Yahudi sukar untuk membaca ayat al-Quran, orang Islamlah yang bertanggungjawab membacanya, maka kita bertanggungjawab juga mengambil iktibar dari apa yang dibaca.

    Di dalam ayat 99 surah al-Baqarah Allah SWT menyatakan yang bermaksud: "Dan sesungguhnya Kami telah menurunkan kepadamu (Wahai Muhammad) ayat-ayat keterangan yang jelas nyata (al-Quran), dan tidak ada yang akan mengingkarinya melainkan orang-orang yang fasik.."

    Itu semua adalah tanda-tanda alamat yang nyata, bahawa Nabi Muhammad s.a.w sebenarnya seorang Rasul dan Nabi SWT. Sesungguhnya Allah telah menurunkan kepada Nabi-Nya ayat-ayat yang nyata dan terang serta tidak mengkafirkan dengannya melainkan orang-orang yang fasik.

    Di dalam ayat tersebut, Allah SWT tidak mengatakan melainkan orang-orang yang kafir. Bagaimanapun orang kafir itu memang fasik juga atau dengan kata lain, sifat itu memang ada pada orang kafir. Tidak akan ingkar dengan tanda-tanda Allah SWT lahirkan kepada Nabi Muhammad itu melainkan oleh orang-orang yang fasik.

    Orang yang jahat sahaja yang mengkafirkan dan tidak percaya dengan tanda-tanda serta ayat-ayat yang dinyatakan oleh Allah, menjadi bukit kenabian dan kerasulan Nabi Muhammad s.a.w. Di antara orang-orang yang fasik itu ialah orang Yahudi Bani Israil yang duduk di Madinah dan mereka melihat perangai dan batang tubuh Nabi serta tahu juga tentang kelahiran Nabi Muhammad s.a.w.

    Firman Allah SWT yang bermaksud: "Patutkah (mereka ingkarkan ayat-ayat keterangan itu) dan patutkah tiap-tiap kali mereka mengikat perjanjian setia, dibuang dan dicabuli oleh segolongan dari mereka? bahkan kebanyakan mereka tidak beriman." Ayat 100 surah al-Baqarah.

    Sebagaimana Allah menyatakan di dalam ayat-ayat yang lalu, Allah pernah membuat perjanjian dan materaikannya dengan cara yang dasyat seperti menurunkan petir sehingga mereka semua mati dan mereka itu hidup semula kemudian barulah mereka percaya dengan perjanjian itu.

    Allah SWT pernah mengangkat bukit Tun Saina' di atas kepala mereka di mana Allah SWT mahu memateraikan perjanjian dengan orang Yahudi dengan mengangkat bukit itu di atas kepala mereka barulah mereka beriman kepada Allah.

    Written by Presiden PAS

    - daripada buku : 'Umat yang dimurkai', Kuliyyah Tafsir surah al-Baqarah dari ayat 22 hingga 107, muka surat 167 hingga 172 -

    Sabtu, 16 Mei 2009

    selamat hari guru

    Dicatat oleh fahamianna di 11:54 PG 0 ulasan


    selamat hari guru buat guruku sekalian..jasamu mendidik dan memberikan tunjuk ajar
    kepadaku
    hanya Allah sahaja yg dapat membalasnya.kau ibarat lilin yg membakar diri demi menerangi diri ini...

    lilin seorang guru
    Pernah langkah ku payah
    Menuju ke destinasi
    Kerana malam gelap
    Dan bintang hilang kerdipnya
    Menjadikan arah ku keliru
    Ke timur atau ke barat

    Bagai lilin membakar diri
    Menerangi kegelapan hati
    Kau curahkan bakti dan budi
    Jasamu tiada berganti

    Namun tanpa rasa payah
    Dia memimpin tanganku
    Melangkah satu persatu
    Dan mencipta jejak impian
    Menjadikan arahku jelas
    Aku harus ke hadapan

    Ohoo… aku kini rindu
    Pada satu nama yang berjasa
    Tuhan, beri kekuatan
    Untuk mendidikku selamanya
    Ku pohon restu kasih-Mu
    Ampunkanlah guru-guruku

    Semalam ku lihat dia
    Di bibirnya ada kalimah
    Yang bergetar saban waktu
    Sambil tangan menggenggam lilin
    Lilin yang tiada terpadam
    Menerangi hidupku kini


    bidadari adalah wanita yang mulia

    Dicatat oleh fahamianna di 10:30 PG 0 ulasan


    > Dalam buku Temasya ke Syurga, Ibnu Qayyim Al-Jauziyyah mengisahkan tentang bidadari-bidadari syurga. Bidadari-bidadari itu adalah wanita suci yang menyenangkan dipandangan mata, menyejukkan mata apabila dilihat, dan mententeramkan hati setiap pemiliknya. Rupanya cantik jelita, kulitnya mulus. Dia memiliki akhlak yang paling baik, perawan, kaya akan cinta dan umurnya sebaya. Siapakah yang orang yang beruntung mendapatkannya? Siapa lagi kalau bukan orang-orang yang syahid kerana berjihad di jalan Allah, orang-orang yang tulus dan ikhlas membela agama Allah.

    >

    > Sebagian kita mungkin berfikir, bilakah kita akan berjumpa dengan bidadari-bidadari itu, apakah dia akan kita miliki, adakah dia sedikit diantara mereka mendiami bumi pada waktu sekarang ini?

    >

    > Bidadari-bidadari itu telah turun ke bumi. Semenjak Islam mulai bangkit lagi di bumi ini. Bidadari-bidadari itu menghias diri setiap hari. Dia adalah jelmaan manusia yang berhati lembut, menyenangkan apabila dipandang mata, menyejukkan mata dilihat, mententeramkan hati setiap pemiliknya. Dialah wanita sholehah yang menjaga kesucian dirinya. Seperti apakah bidadari bumi itu?Apakah bisa kita mengikuti langkahnya, adakah dia seorang anak, adik, perempuan atau apakah dia isteri dan ibu kita, atau dia hanya berupa angan-angan yang sebenarnya bisa kita realisasikan, tapi syaitan kuat menahan?

    >

    > Dialah wanita solehah yang menjaga kesucian dirinya. Setiap perempuan akan menjadi bidadari bumi, apakah ciri-cirinya?

    >

    > 1. Dia adalah wanita yang paling taat kepada Allah. Dia senantiasa menyerahkan segala urusan hidupnya kepada hukum dan syariat Allah.

    >

    > 2. Dia menjadikan Al-Quran dan Al-Hadis sebagai sumber hukum dalam mengatur seluruh aspek kehidupannya.

    >

    > 3. Ibadahnya baik dan memiliki akhlak serta budi pekerti yang mulia. Tidak suka berdusta, bergaul bebas dan bersuka ria.

    >

    > 4. Berbuat baik dan berbakti kepada orang tuanya. Dia senantiasa mendoakan orang tuanya, menghormati mereka, menjaga dan melindungi keduanya.

    >

    > 5. Dia taat kepada suaminya. Menjaga harta suaminya, mendidik anak-anaknya dengan kehidupan yang islami. Jika dilihat menyenangkan, bila dipandang menyejukkan, dan mententeramkan bila berada didekatinya. Hati akan tenang bila meninggalkanya pergi. Dia melayani suaminya dengan baik, berhias hanya untuk suaminya, pandai membangkitkan dan memotivasi suaminya untuk berjuang membela agama Allah.

    >

    > 6.Dia tidak bermewah-mewah dengan dunia, tawadhu, bersikap sederhana. Kesabarannya luar biasa atas janji-janji Allah, Dia tidak berhenti belajar untuk bekalan hidupnya.

    >

    > 7. Dia bermanfaat dilingkungannya. Pengabdianya kepada masyarakat dan agama sangat besar.Dia menyeru manusia kepada Allah dengan kedua tangan dan lisannya yang lembut, hatinya yang bersih, akalnya yang cerdas dan dengan hartanya. "Dan dunia ini adalah perhiasan, dan sebaik-baik perhiasan adalah wanita sholehah". (HR Muslim)

    >

    > Dialah bidadari bumi, dialah wanita solehah yang keberadaan dirinya lebih baik dan bererti dari seluruh isi alam ini. Ya Allah jadikanlah aku, ibuku, kakak dan adiku serta perempuan-perempuan di sekelilingku menjadi bidadari bumi. Agar kelak di syurga kami tidak canggung lagi.



    Khamis, 30 April 2009

    salam imtihan buat sahabat semua...

    Dicatat oleh fahamianna di 10:27 PG 0 ulasan


    imtihan semakin hampir..3.5.2009 adalah madah pertame utk sayer nk tempuhi exam kali ni..tggal 2 hari je lagi..debaran makin terase..ya Allah tenangkanlah hati hambamu ini..hambaMu yang dhaif lg hina disisi Mu ya Allah..berikanlah aku kejayaan yang cemerlang dunia akhirat..ya Allah kurniakanlah aku kefahaman para nabi..hafazan para Rasul..dan ilham para Malaikat yang dekat denganMu..ameenn..



    bonda dan ayahanda..doakanlah kejayaan permata hatimu ini..jadikanlah permata hati kalian ini hamba yang taat pd perintah Tuhanmu..yg hidup berlandaskan sunnah Rasul ..jasamu bonda yg mengandung sehinggalah melahirkan tidak dpt anakmu balas dgn wang ringgit..intan permata..hanye dgn kejayaan yg dpt membalas jasa kalian..ayahanda..jasa ayah mencari sesuap rezeki utk kami akan anakmu ini jadikan sumber kekuatan utk terus berjuang mencari sebutir mutiara..mutiara yg tiada nilai menuju jalan tuhanMu..maafkan segala kesalahan dan kesilapan permata hati kalian ini..rindu kalian.kepada abang selamat menempuh imtihan juge..moga tahun ni dapatlah balik mesia...kakdina time kasih atas segalanya..wajdi buah hati cikngah yg cikngah syg sokmo...n adik2 yg kak syg..doakan kejayaan kak di sini..pade kwan2 semua selamat imtihan..kejayaan milik kita bersama..



    kepada 'insan' yg sentiasa bagi semangat n dorongan utk diri ini..terima kasih atas segalanya..doa darimu amat kuharapkan...semoga kejayaan sentiasa menjadi milik diri yg lemah ini..maaf andai terkasar bahase tersilap bicare sepanjang perkenalan kite...doakan kejayaan diri ini..

    koleksi gambar wajdi...utk tatapan peminat wajdi..hehehe

    Dicatat oleh fahamianna di 9:30 PG 0 ulasan
    kulihat hijauuu....
    muke bangun tdor..
    comel baju melayu wajdi..sape buatkan tu???

    meroh kene gigit di nyamuk tu..cian budok wajdi..

    shibuk tolon umi basuh baju...tgk muke tu bersungguh2..


    ape ni???alamak??hahaha kaki wajdi ghupe2nye..amboi siap bersilang lg..
    dgr sini semua..abi..umi.cikngah..wajdi nok kabor..hari ni hari khamis..hehe
    mulut yg muncunggg
    haa..tu dia muke nk bersin hahaha...wajdi lawok btl awak ni..


    muke control ensem ngan kete baru yang ijau lagi..
     

    .......KERINDUAN YANG TIADA DUA...... Copyright 2009 Sweet Cupcake Designed by Ipiet Templates Image by Tadpole's Notez